Aspects of the use of the term “age/grade distortion”

some considerations within the scope of Terminology and Ethnoterminology

Authors

  • Camila Susin
  • Maria José Borcony Finatto UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.47677/gluks.v25i01.532

Keywords:

flow correction, terminology, ethnoterminology, age/grade distortion.

Abstract

School flow correction aims to regularize the educational path of students with age/grade distortion, reflecting delays in academic progress. Traditionally linked to factors such as failure and school dropout, this issue reveals structural and cultural challenges within the education system. The terminology used to describe students and pedagogical strategies, such as "delayed students" or "acceleration programs," carries social and cultural implications that influence the perceptions of educators, managers, and school communities. Ethnoterminology studies analyze how these terms shape narratives and educational policies, often reinforcing stigmas. This article explores this vocabulary based on a selected bibliographic corpus, adopting a qualitative approach with official documents, focusing on the regional and cultural diversity of Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMAZONAS. Secretaria de Estado da Educação do Amazonas. Plano de Ensino do Amazonas. Manaus, 2017. Disponível em: https://www.seduc.am.gov.br/images/2024/PDF/PEEAM.pdf . Acesso em: 10 dez. 2024.

BARBOSA, E. A. Dicionário crítico de terminologia educacional: A construção do conhecimento e a linguagem. São Paulo: Cortez, 2006.

BEZERRA, L. A terminologia educacional e sua aplicação no contexto da educação básica. Revista Brasileira de Terminologia, v. 34, n. 3, p. 120-135, 2019.

BOOTCAT. A ferramenta de corpora para terminologia e tradução. Disponível em: https://www.bootcat.org.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo Escolar da Educação Básica: Relatório de 2020. Brasília, 2020. Disponível em: https://www.inep.gov.br. Acesso em: 10 dez. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Recuperação das Aprendizagens (PNRA). Brasília, 2022. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-11.079-de-23-de-maio-de-2022-402040949 . Acesso em: 11 dez. 2024

CABRÉ, M. T. La terminología: Teoría, método y aplicaciones. Barcelona: Editorial Ariel, 1999.

CABRÉ, M. T. Terminology and translation: Theory and practice. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2000.

CARVALHO, M. Terminologia e educação: Os discursos sobre a distorção idade/série nas políticas públicas brasileiras. Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo, 2021.

CHAVES, P. A linguagem e a construção do conceito de atraso escolar nas políticas educacionais. Revista Brasileira de Educação, v. 24, n. 75, p. 134-148, 2019.

KRIEGER, M. G.; MACIEL, A. M. B. (org.). Temas de terminologia. São Paulo/ Porto Alegre: Ed. Universidade/ UFRGS/ Humanitas/USP, 2001.

FINATTO, M. J. B. O campo da terminologia e a tradução. Revista de Estudos da Linguagem, v. 22, n. 1, p. 101-118, 2014.

MARTINS, A. L. O impacto das terminologias na gestão educacional: A distorção idade/série nas escolas públicas brasileiras. Tese de doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais, 2016.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado da Educação do Mato Grosso. Resolução Normativa Educacional de 2015. Cuiabá, 2015. Disponível em: https://www.indea.mt.gov.br/documents/9390542/65510363/RN0012022.pdf/0e635560-a3be-840a-4811-22122515224d?version=1.0&t=1721703029744&download=false&objectDefinitionExternalReferenceCode=49dc529b-4b00-d936-a620-94e5f79cd49e&objectEntryExternalReferenceCode=4111-9d09-5d18-da85-7ce8df7ec064 . Acesso em: 10 dez. 2024.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco. Programa de Correção do Fluxo Escolar, 2007. Disponível em: https://legis.alepe.pe.gov.br/texto.aspx?tiponorma=6&numero=30383&complemento=0&ano=2007&tipo=&url= . Acesso em: 10 dez. 2024.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação do Rio Grande do Sul. Plano Estadual de Educação. Porto Alegre, 2015. Disponível em: https://servicos.educacao.rs.gov.br/dados/forum_est_educ_proj_lei_pee.pdf . Acesso em: 10 dez. 2024.

SÃO PAULO. Secretaria de Estado da Educação de São Paulo. Procedimentos de flexibilização da trajetória escolar e certificação curricular: Garantia à educação e à aprendizagem. São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.sieeesp.org.br/sieeesp2/uploads/legislacaoescolar/Indica%C3%A7%C3%A3o/Indica%C3%A7%C3%A3o%20CEE%20n%C2%BA%20180-19%20-%20Procedimentos%20de%20flexibiliza%C3%A7%C3%A3o%20da%20trajet%C3%B3ria%20escolar%20e%20certifica%C3%A7%C3%A3o%20curricular-%20garantia%20%C3%A0%20educa%C3%A7%C3%A3o%20e%20%C3%A0%20aprendizagem.pdf . Acesso em: 10 dez. 2024.

SARDINHA, T. A terminologia no ensino de línguas e na tradução. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.

SILVA, G.S.; FINATTO, M.J.B. Racialização e escravismo no século XIX: aspectos linguísticos e espelhamento histórico-literário em O tempo e o vento. In: GAZIERO, G.; SILVA BALBON, J. (Org.). XVII Mostra de Pesquisa [livro eletrônico]. Porto Alegre, RS: Secretaria de Planejamento, Governança e Gestão, 2025. (Mostra de pesquisa do Arquivo Público do Estado do Rio Grande do Sul; 17). p. 214-232. Disponível em: https://apers.rs.gov.br/upload/arquivos/202503/31113305-anais-da-xvii-mostra-de-pesquisa-do-apers.pdf?fbclid=IwY2xjawJaYE5leHRuA2FlbQIxMAABHccrQXtnkod6FVXVCk7Iu02nRNadxJsqf5_l2q877jHY5TiE521LcD252g_aem_s6jRO9ELDFIRPy2htSQgMQ. Acesso em: 04 abr. 2025.

TEMMERMAN, R. Theories of terminology: Their functions in interdisciplinary communication. Termnet, 2000.

VOYANT TOOLS. Plataforma de análise textual e corpora. Disponível em: https://www.voyant-tools.org.

Published

2025-05-30

How to Cite

Susin, C., & Finatto, M. J. B. (2025). Aspects of the use of the term “age/grade distortion”: some considerations within the scope of Terminology and Ethnoterminology. Gláuks - Revista De Letras E Artes, 25(01), 144–163. https://doi.org/10.47677/gluks.v25i01.532